آوالوژی پلاس

مشکلات آکوستیکی در باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های بدنسازی و مراکز تندرستی

در سالیان اخیر، تعداد باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های بدنسازی و مراکز تندرستی در ایران با افزایش تعداد علاقه‌مندان به تناسب اندام، رشد قابل توجهی داشته است. مجتمع‌های تجاری و اداری، مراکز خرید و برج‌های مسکونی، از جمله آخرین مواردی هستند که در تناظر با این میزان رشد، به تاسیس باشگاه‌های ورزشی مبادرت ورزیده‌اند.

با این وجود، افزایش تاسیس باشگاه‌های ورزشی، منجر به رشد چشمگیر شکایات ناشی از سر و صدای مزاحم توسط سایر ساکنان و افراد حاضر در این اماکن نیز شده است. پخش موزیک با صدای بلند، لرزش ایجاد شده از برخورد وزنه‌ها به کف باشگاه، نویز کوبه­ای ایجاد شده ناشی از برگزاری کلاس‌های ایروبیک و صدای آزاردهنده ناشی از کارکرد تردمیل‌ها و سایر دستگاه­های مشابه، از جمله برخی منابع صدا بوده که باعث ایجاد مزاحمت برای ساکنان مجاور و همسایه این باشگاه­ها می­شوند.

آوالوژی جهت حل معضل آکوستیکی در باشگاه­ها چه راهکاری دارد؟

از نقطه نظر آکوستیکی، کنترل موفقیت آمیز سر و صدای آزاردهنده در باشگاه‌های ورزشی، مستلزم اقداماتی است که نه تنها از انتقال نوفه هوابرد به واحدهای مجاور جلوگیری کند، بلکه از انتقال نوفه کوبه‌ای فرکانس پایین از طریق دیواره‌ها و کف نیز جلوگیری به عمل آورد.

در آوالوژی، تاکنون چندین مطالعه موردی در این خصوص صورت پذیرفته است. این مطالعات در مرحله پس از استقرار تجهیزات و افتتاح باشگاه و در نتیجه شروع شکایات سایر ساکنان از انتقال صدا انجام شده است. نتیجه­ای که از این مطالعات بدست آمد، این بود که در چنین شرایطی، اگرچه با انجام برخی اقدامات، می­توان انتقال نویز را تا حدودی کاهش داد، اما برای ایجاد بهبود قابل ملاحظه، به گونه‌ای که مشکل به طور کامل برطرف شوباید زمان دیگری می بایست انتخاب شود. در واقع غالب تمهیدات موردنیاز، باید در پروسه ساخت و ساز ساختمان یا مجتمع بعمل آورده شود.

پخش موزیک با صدای بلند، لرزش ایجاد شده از برخورد وزنه‌ها به کف باشگاه، نویز کوبه­ای ایجاد شده ناشی از برگزاری کلاس‌های ایروبیک و صدای آزاردهنده ناشی از کارکرد تردمیل‌ها و سایر دستگاه­های مشابه، از جمله منابع صدا در باشگاه­ها می­باشند که باعث ایجاد مزاحمت برای ساکنان مجاور می­شود. حل مشکلات ناشی از این منابع نوفه اگرچه قابل حل است، با این حال به ارتقا دیوارها و کف­های ساختمان (به عنوان مثال استفاده از عایق­ صوتی)، بسیار جدی‌تر از ساختمان‌های مسکونی نیاز دارد.

نوفه‌های تکرار شونده با امپدانس بالا از دیگر نوفه­های خروجی از باشگاه­ها بوده که بر اثر زمین انداختن وزنه‌های سنگین توسط افراد یا جابجایی وزنه در ماشین‌های وزنه برداری یا ضربات کوبه‌ای شدید ناشی از برگزاری کلاس‌های کراس فیت که افراد را به پرتاب وزنه یا مدیسین بال تشویق می‌کنند، ایجاد مي‌شود. اگرچه ایده اولیه مناسب این است که این باشگاه­ها در طبقه فوقانی واحد‌های حساس به صدا قرار نگیرند، اما مطالعات میدانی صورت گرفته توسط آوالوژی اثبات کرد که مشکل انتقال این نوع نوفه، حتی می‌تواند به واحدهای جانبی یا فوقانی نیز تسری پیدا کند. (گاهی حتی چندین طبقه بالاتر از محل استقرار باشگاه ورزشی)

ضربات کوبه‌ای شدید ناشی از زمین انداختن وزنه­ها، باعث به لرزه­ درآمدن سازه ساختمان و تحریک فرکانس طبیعی آن شده و موجب تولید لرزش و نوفه قابل شنیدن در همه جهات می‌شود. یک راه برای حل مشکل این نوفه­ها، بکارگیری مواد ارتجاعی مقاوم می­باشد تا تجهیزات ورزشی را از سازه ساختمان جدا کند. با این وجود، حتی ضخیم‌ ترین مواد underlay نیز که برای کاربردهای ورزشی طراحی شده اند، نمی‌توانند اثرات ضربه‌های شدید وارد شده به ساختمان­­های سبک­سازه را جبران نمایند. در واقع برخی از ساختمان‌ها به طور کلی، به دلیل سبک بودن سازه­شان، مناسب جهت به اشتراک گذاردن بین واحدهای مسکونی، اداری و ورزشی نیستند. این مساله به دلیل شرایط ذاتی سازه سبک فولادی یا کف سبک سازه­ای ساختمان می­باشد.­ در چنین شرایطی است که برخی فعالیت­های ورزشی با شدت بالا، راه­حل­های مقرون به صرفه را به چالش می­کشند

به عنوان مثال، در برخی از انواع ساختمان­هایی که سطوح بتنی (کف شناور) ضخیم تر از 150 میلی متر ضخامت دارند، در صورت استفاده از نوعی کفپوش ورزشی مناسب در کف باشگاه، کارکرد تردمیل یا انواع فعالیت های هوازی با شدت متوسط در این باشگاه که در طبقه فوقانی یک واحد اداری قرار گرفته، ممکن است بدون شکایت ساکنان این واحد انجام پذیرد. با این حال، در یک مطالعه دیگر انجام شده توسط آوالوژی مشخص شد که زمانی که یک باشگاه ورزشی با تجهیزات ورزشی طراحی شده برای تمرینات با شدت بالا، در طبقه همکف یک ساختمان کم ارتفاع، درست در پایین یک واحد اداری حساس به صدا قرار گرفت، اثرات صدای ضربه­ای (نوفه کوبه­ای)، مستقل از نوع کفپوش انتخاب شده برای کف باشگاه، به صورت بسیار ناخوشایند به ساکنان واحد اداری فوقانی منتقل می­شد و بنابراین مدیر باشگاه را مجبور به محدود کردن فعالیت­های ورزشی افراد می­کرد.

حرف پایانی

حرف پایانی اینکه سرمایه گذاران و مدیران و صاحبان امتیاز باشگاه­‌های ورزشی می‌بایست قبل از افتتاح هر مرکز، به ویژه باشگاه­های بدنسازی پُر امکانات و طراحی شده برای فعالیت­های با شدت بالا، محدودیت‌های بالقوه مربوط به همجواری، مکان جغرافیایی و نوع سازه ساختمان را در نظر بگیرند. زیرا همیشه امکان‌پذیر نیست که اثرات مخرب نوفه‌‌های کوبه­ای، به طور موثر بهبود یابد. در حالت ایده آل، باشگاه­های ورزشی، جیم‌ها و استودیوهای تمرین در مجتمع­ها و ساختمان­ها، به دلیل انتقال صدا و لرزش در همه جهات در ساختمان، می­بایست به خوبی از بخش مسکونی یا دفاتر حساس به صدا دور باشند. همچنین می­بایست یک طرح جدی جهت ارتقا آکوستیکی دیوارها، کف­ها و سقف­های ساختمان در مرحله ساخت وجود داشته باشد و عایق­بندی صوتی مناسب و حداقل ضخامت کف شناور مورد نیاز، متناسب با فعالیت­های پیش­بینی شده طراحی گردد.

جهت اطلاعات بیشتر درباره نحوه کنترل نویز در باشگاه‌های ورزشی خود با ما تماس بگیرید.

به اشتراک گذارید