آوالوژی پلاس

دوام محصولات فومی پلی‌یورتان

پلی‌یورتان‌ها یک دسته مهم و پرکاربرد از پلیمرهای مصنوعی هستند که به طور گسترده در صنعت، مصالح ساختمانی، روکش، رنگ و … کاربرد دارند.

استفاده از پلی‌یورتان‌ها به عنوان مصالح ساختمانی تنها محدود به ویژگی عایق‌بندی گرمایی آن‌ها نیست بلکه با خواص جذب صدا در صنعت، منازل، استودیوهای صدا و … کاربرد دارند. از آنجا که عایق‌ها اغلب در پوشش ساختمان یکپارچه شده‌اند بنابراین جایگزینی آن‌ها دشوار است از این رو دوام و مشخصه‌های محصول و همچنین توانایی آن در حفظ عملکرد موردنیاز خود برای یک دوره زمانی منطقی از نظر اقتصادی (چرخه عمر محصول) اهمیت می‌یابد.

تخریب پلیمر توسط عوامل فیزیکی مانند گرما، تابش و … به عنوان پیری (aging) توصیف می‌شود. بررسی روند پیری در محیط طبیعی به گذشت زمانی طولانی نیاز دارد. متداول‌ترین شیوه آزمایشگاهی که به منظور تسریع این روند مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل قرار دادن نمونه در کوره است. تأثیر پیری به خواص مکانیکی نمونه مربوط می‌شود و می‌توان با آزمایش‌های نظیر استحکام فشاری (compressive strength)، مقاومت کششی (Tensile strength) و … قبل و بعد از قرار گرفتن نمونه در کوره، دوام فوم را مورد بررسی قرار داد.

برای پاسخگویی به نیاز بازار و اعتماد سازندگان ساختمانی، مرکز پلی‌یورتان اروپا (PU Europe) نمونه فوم پلی‌یورتان 28 ساله‌ای را با توجه به مشخصات زیر مورد ارزیابی قرار داد:

شکل 1 - نمونه مورد تست بعد از 28 سال

بر اساس نتایج آزمون‌ها قطعه دچار هیچ آسیب، حفره، حباب، سوراخ یا سایر ناهمگونی‌ها؛ جز مقداری گرد و غبار و رطوبت سطحی نشده است و تأیید شد عایق موردنظر بعد از 28 سال استفاده، همچنان مناسب بوده و تمامی عملکردهای اعلام شده خود را داراست.

تخمین عمر مفید محصولات عایق‌بندی پلی‌ئورتان بسته به جنس و کاربرد نهایی آن‌ها متفاوت است و برای کاربرد مصالح ساختمانی بیش از 50 سال است.

شکل 2 - عمر مفید متریال های پایه پلی یورتان در صنایع مختلف
به اشتراک گذارید